onsdag, november 29

Fat Quarter og Quiltemagasinet

Quiltemagasinet i Norge og utgiver av Fat Quarter i Sverige, begge ledende forlag innen quilting og lappeteknikk i Skandinavia, er blitt enige om å samarbeide.

Mediebransjen har de siste årene opplever store endringer i lesevaner og digital løsninger blir mer og mer aktuelt og nødvendig. “Sammen står vi nå bedre rustet for fremtiden” sier Wenche Wolff Hatling, redaktør i Quiltemagasinet.

“Sammen ønsker vi å lage et enda tydeligere Skandinavisk quiltemagasin. Vi har mye å lære av hverandre og selv om vi er nære naboer er er vi fortsatt litt forskjellige når det gjelder design
og stil. Målet er å vi skal gi et bedre bilde av kreativiteten som finnes, kommunisere den til våre lesere og inspirere til å tenke nytt - og ikke minst inspirere til å sy mer! “

Samarbeidet starter umiddelbart og vil gradvis utvikles over de neste årene. Den først store endringen blir at Quiltemagasinet vil inneholde mer svensk materiale og vil nå bli trykket på svensk. Fat Quarter i sin nåværende form vil ikke utgies lenger og alle abonnenter vil nå få Quiltemagasinet i svensk språkdrakt.

Annika Pettersson har utviklet magasinet Fat Quarter til det ledende quiltemagasinet i Sverige over de ti siste årene. “Annika har langt erfaring med redaksjonelt arbeide og utgivelse av magasiner, og vil bidra aktivt både redaksjonelt og med salg og markedsføring i Sverige”, sier Wenche Wolff Hatling. Hun vil fortsatt være ansvarlig sjefredaktør for Quiltemagasinet, men Annika som redaktør - Sverige vil være viktig i den videre utviklingen i Sverige.

“Det er litt vemodig å se Fat Quarter etter så mange år forsvinne slik den er i dag, men jeg ser at dette på sikt vil gi våre svenske lesere noe nytt og bedre og videreføre en sterk svensk håndarbeidstradisjon” sier Annika Pettersson.

Quilteforlaget
Quilteforlaget (etablert i 1998) har siden samme år utgitt Quiltemagasinet, Skandinavias største spesialmagasin innenfor lappeteknikk og quilting. Bladet henvender seg til dem som har en interesse for søm, quilting og lappeteknikk. Tusenvis av quiltere over hele Norden er engasjerte og meget opptatt av sin hobby, med quiltelag spredt utover hele landet som har faste møter, samlinger og kursvirksomhet. Markedet for quilting, søm og re-design er trendy og ekspanderende, med tilfang av et yngre publikum til hobbyen søm & Lappeteknikk.

Kontaktinformasjon:
Redaksjon: Wenche Wolff Hatling Tel: +47 917 37 500
Postadresse: Quilteforlaget AS v/redaktør Wenche Wolff Hatling, Heggesåsen 2, 7715 Steinkjer

Quilteforlaget AS Tel: +47 64 00 70 37
Postadresse: Quilteforlaget AS, Postboks 18, 1367 Snarøya